jueves, 7 de abril de 2011

LA CAÇA DEL TRESOR

És la manera més senzilla d'iniciar-se en la creació d'activitats basades en web, que consisteix en una investigació guiada sobre un tema objecte d'estudi.
Incorpora els següents elements:

Introducció: Es facilita a l'alumne la informació inicial de l'activitat, en ella descriurem la tasca i les instruccions per dur-la a terme. Hem de procurar motivar-lo i despertar el seu interès mostrant-la atractiva i divertida.

     Preguntes: Farem un llistat de preguntes a contestar. Segons l'edat dels nostres alumnes poden ser:

a) Preguntes directes en el cas d'alumnes mes petits. Per a formular-les, hauríem de copiar i pegar les frases exactes que contenen la informació rellevant que volem que trobin i després transformar-les en preguntes directes.

b) Preguntes que impliquin activitats més complexes per a alumnes més grans. Formularem preguntes que impliquin activitats més complexes, relacionades amb la lectura comprensiva, la inferència, la reunió i organització d'informació, la comparança, etc.
Si plantegem petites activitats, han de poder-se realitzar amb certa rapidesa: llegir un mapa, efectuar un càlcul, esbrinar el resultat d'una petita simulació, etc. Les preguntes poden ser d'anàlisis, solució de problemes o presa de decisions.

Recursos: Consisteixen en una llista de llocs Web que el professor ha localitzat per a ajudar a l'estudiant a respondre a les preguntes o realitzar les activitats. Aquests són seleccionats prèviament perquè l'estudiant pugui enfocar la seva atenció en el tema en lloc de navegar a la deriva. Es poden utilitzar cercadors especialitzats o genèrics.

Als alumnes més petits és convenient posar el vincle necessari per a resoldre cada pregunta a continuació de la mateixa. Hem de procurar posar l'enllaç directe a la pàgina on es troba la informació, no posem als mes petits un enllaç a la pàgina d'inici d'un lloc Web molt ampli.

La gran pregunta: És recomanable la seva inclusió amb alumnes més grans. Es tracta d'incloure una pregunta final, global, la resposta de la qual no es trobi directament en cap pàgina de la llista de recursos, sinó que depengui de les respostes a les preguntes anteriors i de l' après buscant les respostes. Idealment, hauria de coincidir amb un objectiu curricular i pot incloure aspectes valoratius i d'opinió personal sobre el tema buscat. Aquí podríem treballar normes, actituds i valors demanant que els alumnes reflexionessin sobre les implicacions personals, socials, polítiques, etc. del tema de la caça (si es presta a això).

Avaluació: Es tracta de fer una descripció clara de quina i com s'avaluarà l' après. En funció de l'edat dels alumnes o amb la finalitat de donar-li a la caça un caràcter més lúdic. En qualsevol cas, la manera més senzilla d'avaluar una caça és en funció del producte: és a dir, de la quantitat i qualitat dels encerts dels estudiants.
Una pràctica recomanable és corregir la caça entre tots i donar oportunitat que aquells alumnes que no han trobat les respostes o les han elaborat poc, la reel·laborin amb la col·laboració del professor

Crèdits: Es tracta de fer un llistat de fonts de les quals facis ús en el teu "caça" ja siguin imatges, text o so, proporcionant enllaços a la font original. Expressi els agraïments als proveïdors d'aquests recursos o d'algun altre tipus d'ajuda.



No hay comentarios:

Publicar un comentario